Elmo en innovatie.

En zo makkelijk is rapid prototyping! Bovenstaand prototype werd gemaakt bij het ontwerpen van nieuwe apps voor Sesamstraat en leidde tot Elmo’s Monster Maker App. Een scherm van een Iphone op A0 formaat en je kunt beginnen. Prototyping is een onderdeel van design thinking. Er zijn twee soorten prototypes. De eerste gebruik je om het speelveld te snappen: de stakeholders, de relaties, de belangen en de behoeften. Vandaag sprak ik in de Hanze Ontwerpfabriek met vier enthousiaste studenten die een idee hebben voor jeugdvoetballers. Ze (de studenten) hebben er baat bij een prototype te maken van het speelveld met daarin de spelertjes, de clubs, de ouders, de leiders, de jeugdbesturen, de scouts, de kleine clubs, de grote clubs en de betaald voetbalorganisaties, de sponsoren en de vrijwilligers. Op basis van die inzichten kunnen ze oplossingen bedenken. De innovatieve en realistische oplossingen kunnen ze vervolgens prototypen. Dat is de tweede soort: een eerste versie van het product of de dienst die je hebt bedacht. Het filmpje hierboven komt uit een mooie presentatie van Tina Seelig van Stanford. Ze heeft een model ontwikkeld dat zeer geschikt is als starpunt van een gesprek over innovatie in een organisatie. Het model laat zien dat je op verschillende manieren kan beginnen met het be├»nvloeden van creativiteit in je organisatie. Het is daarmee een positief model: het biedt gelegenheid om groot en klein te beginnen daar waar je kansjes ziet. Hupsakee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *