geen project, geen idee, slechts nieuwsgierigheid.

In de minor da Vinci zijn we over de helft. Het is een programma van 5 maanden waar 32 studenten van verschillende opleidingen en hogescholen zich ontwikkelen in de richting van het profiel van de innovatie professional. Ze komen van verschillende opleidingen, werken aan verschillende ideeën, problemen, projecten en uitdagingen. Voordat ze met de minor starten hebben ze over het algemeen het belang leren zien van eerst denken en dan doen. Het belang van projectmatig werken. Ze hebben geleerd dat je doelen en resultaten SMART moet formuleren, dat je de toekomst moet proberen te voorspellen en dat je van algemeen naar specifiek gaat. Belangrijke inzichten en vaardigheden. Vandaag sprak ik met twee van de studenten. Ze studeren vastgoed en Makelaardij. Ze hebben interesse in eenzaamheid bij ouderen. Afgelopen week gaven ze aan wat vast te lopen: ‘we weten niet precies wat we moeten doen’ en ‘we weten nog niet precies wat ons project wordt’. Wat we ze proberen te laten zien is dat je soms beter met nieuwsgierigheid kunt beginnen. Punt. Wat is eenzaamheid? Wie heeft er last van eenzaamheid? Welke oplossingen zijn er al en hoe werken die? Wat zeggen landelijke en lokale overheden? Is er ook een Ted Talk over eenzaamheid? Kennen we zelf oude mensen? Kennen klasgenoten wellicht verhalen of hebben ze zelf ervaringen met opa’s en oma’s? Het enige besluit dat we ze proberen te laten nemen is: ik ga verstand krijgen van eenzaamheid door te kijken, te luisteren, te vragen en te lezen. Tom Kelley van IDEO geeft in een van zijn boeken de tip om je altijd en overal te gedragen als een reiziger, een vreemdeling. Het idee achter dit advies is dat je in een vreemde omgeving beter kijkt, observeert en je je dingen afvraagt. Op vakantie heb je vaak meer tijd om stil te staan, te kijken en na te denken. Mijn moeder besloot jaren terug dat het tijd was om te leren met een computer om te gaan. Mijn broer studeerde informatica en werd automatisch de adviseur in dit leerproces. Op enig moment voerden ze het volgende telefoongesprek: “ik wil de computer uit doen, hoe doe ik dat?”. “Je klikt op Start links onderin het scherm”. “Nee, ik wil hem uit doen?”. “Ja, duidelijk maar je moet op Start klikken”. “Dat is toch onlogisch?”. Dat is het inderdaad. Door te luisteren en te kijken verzamel je nieuwe inzichten en dan kun je wel bepalen wat de richting wordt en wat een concrete en waardevolle vraag is. Tim Brown van Ideo verwoordt het als volgt “Empathy is at the heart of design. Without the understanding of what others see, feel, and experience, design is a pointless task“. In zijn verhaal gebruikt Brown een indrukwekkende video van Cleveland Clinic waarin je ziet wat de verschillende mensen in een ziekenhuis ervaren. Kippevel. Als je daar waarde kan toevoegen 2 keer kippevel.