“Innovatie, heel belangrijk”
Ja, en? Mee eens waarschijnlijk. Wat betekenen creativiteit en innovatie voor jouw bedrijf? Met een knagend gevoel ‘dat we daar echt eens mee aan de slag moeten’ zijn we er niet.
Creativiteit heeft vele gezichten. Van boetseren, vreemde vogels tot ingewikkelde puzzeltjes. In de basis heeft creativiteit te maken met het bedenken van nieuwe ideeën die waardevol zijn. Waarde die bepaald wordt door mensen in jouw sector, branche of markt. Ze mogen je idee gek vinden maar ze moeten er wel waarde in zien. Creativiteit valt en staat dus met interactie. Je hebt feedback nodig. Oordelen van mensen die er wat van moeten en mogen vinden. Hoe doe je dat? Maak een prototype. Een prototype kun je laten zien, uit handen geven en laten testen. En daar zijn mensen voor nodig. Stakeholders die van belang zijn voor jouw product of dienst. Zo test je je nieuwe ideeën. Maar hoe kom je aan ideeën? Sir Ken Robinson en Igor Byttebier, twee toppers op het gebied van creativiteit, stellen dat iedereen creatief is. Het is een spier die je kunt en moet trainen. Naast training is techniek van belang. Er zijn allerlei technieken die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je veel ideeën bedenkt, de goede selecteert en die vervolgens test. Daar is voorbereiding, tijd en energie voor nodig. En onverdeelde aandacht! Een voorbeeld. Neil Grimmer CEO van baby -en kindervoeding Plum Organics wilde de mogelijkheden voor groei verkennen. Hij organiseerde een baby food fight. Elk lid van het managementteam kreeg de opdracht om in de huid van een bestaande concurrent te kruipen en in een uur een strategie te bedenken om Plum Organics te verslaan. Na een uur pitchte iedereen zijn plan. Na de pitches waren alle zwakke plekken van Plum in kaart gebracht. Dit was het startschot van de nieuwe strategie. Wat laat dit voorbeeld zien? Innovatie wordt belangrijk gemaakt, iedereen doet mee, er is een plan, een techniek en, het belangrijkste, er zijn concrete resultaten. Wie zijn jouw concurrenten en waarom gaan ze van je winnen?
“Somewhere out there is a bullet with your company’s name on it. Somewhere out there is a competitor, unborn and unknown, that will render your strategy obsolete. You can’t dodge the bullet – you’re going to have to shoot first. You’re going to have to out-innovate the innovators.”
— Gary Hamel