Multitasking is meer dingen slecht doen en hoe meer je het doet hoe slechter je er in wordt. Die duidelijke boodschap verwoordt Clay Shirky, professor media studies van de New York University prachtig in een artikel dat verscheen op medium.com en dat mij bereikte via Frank Willems. Op basis van zijn eigen ervaringen in de collegezaal en wetenschappelijk onderzoek naar multitasking besloot hij gebruik van laptops en mobiele telefoons te verbieden tijdens zijn colleges. Zijn artikel biedt een opening voor een goed gesprek over het inrichten van vergaderingen, gesprekken, workshops en colleges. Aandacht en concentratie voor een onderwerp maken het leren dieper en effectiever en dat is waar het uiteindelijk om gaat. Uit onderzoek bleek niet alleen dat de multitasker minder leert maar ook de mensen in zijn directe omgeving die proberen op te letten. Het is interessant om te zien hoe Shirky de nadruk niet legt op de gebruiker maar op de grote verleiding die verpakt is in het mobiele apparaat. De gebruiker verliest van Apple, Twitter, Facebook. Bedrijven die expert zijn in het trekken van de aandacht van de gebruiker. Het is van belang dat we omstandigheden creĆ«ren die aandacht en focus mogelijk maken en dat we ons zelf en anderen leren controle te krijgen over afleidingen. Daarmee past het verhaal van Shirky prachtig bij de eerdere post over het boek van Lynda Gratton. In zijn verhaal gebruikt Shirky de metafoor van de olifant en zijn berijder. De olifant is ‘our mind’ (emoties) en de berijder is ons intellect. De olifant is veel sterker en reageert op allerlei afleidingen. De berijder kan vooruit kijken en plannen en probeert samen te werken met de olifant. Maar bij conflicten wint de olifant bijna altijd. En onze olifant houdt enorm van Facebook, Twitter, whatsapp, Youtube.